torsdag 15 januari 2015

Syrlig majssoppa med linser

Jag är för att man tager vad man haver. I denna tog jag en halv burk Phiadelphiaost med sweet chili men visst kan det ersättas med original eller creme fraiche med lite sweet chili. Eller kanske lite grädde och chili. Smak är bäst att sättas efter egen smak. Prova er fram. Jag kommer att göra denna igen men smaksättning blir efter vad som finns i kylskåpet och vad jag är sugen på.



Syrlig majssoppa, 4 pers

ca 300 gram avrunnen ekologisk majs
4 potatisar eko
1 gul lök eko
1 liter vatten
1.5 msk/tärningar grönsaksbuljong eko
0.75 dl ekologiska röda linser
100 g phiadelphiaost sweet chili
salt

Skär lök och potatis (skalad) i små tärningar. Häll detta och majsen i en stor gryta med lite olja (jag använde ekologisk rapsolja med vitlök). Stek några minuter under omrörning. Häll i vatten, buljong och linser. Låt koka i ca 15-20 minuter. Mixa (använd stavmixer om ni vill ha bitar annars rekommenderar jag matberedaren). Tillsätt ost. Rör ut ordentligt. Tillsätt salt efter smak.

Servera med bröd eller som vi med en god pannkakstårta till efterrätt...



Pannkakstårta, snygg nej, god JAAAAAAAAAAA

6 dl mjölk eko
3 dl mjöl eko (använde hälften dinkel fullkorn)
3 ägg eko
0.5 tsk salt
2 msk smör eko

Vispa 3 dl mjölk med mjölet till klimpfri smet. Tillsätt resterande ingredienser förutom smöret och låt stå i 30 min. Smält smöret i stekpannan och vispa i smeten. Stek pannkakorna och tillsätt smör i pannan vid behov.
Låt svalna och varva sedan med grädde och sylt. Jag tog 3 dl eko grädde och en lagom med sylt:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar